Invalshoek

Au

Kwartaal 3

Persoonlijk, deugden en ethiek

Wereldleed?

Als we het nieuws aanzetten dan komt er een stroom van wereldleed onze bubbel binnen. Overstromingen, bosbranden zorgen voor migratie en opwarming en natte voeten zijn ook in ons land voelbaar. Die verbondenheid is een belangrijk gegeven om met leerlingen te onderzoeken: Hoe zijn we verbonden met de wereld? Hebben oorlog en natuurrampen ver weg verbinding met ons? En wat doe je met het gevoel van machteloosheid? Dit zijn vragen waar de huidige generatie opgroeiende kinderen niet aan ontkomt. Het thema AU leent zich dan ook goed om wereldleed onder ogen te zien en aandacht te geven aan de burgerschapsthema’s globalisering en verbinding.

Een mooi begin voor deze invalshoek vormt het verhaal De doos van Pandora. Dit verhaal kan helpen bij het vaststellen met elkaar welk leed er allemaal in de wereld te onderscheiden is en hoe dit leed ons met elkaar verbindt.

“Accepteer wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt accepteren”

Omgaan met wanhoop

Mensen gaan heel verschillend om met wereldleed. Het verhaal van de klipdas, Goede reis, vertelt hoe verzet tegen iets dat onveranderlijk is, namelijk het ondergaan van de zon, de klipdas tot wanhoop drijft. Dit verhaal laat zien dat verzet tegen iets waar je geen invloed op hebt, kan leiden tot ongeluk en het gevoel niet gehoord te worden. Kun je dat leed verzachten, door te accepteren dat dingen gebeuren?

Verzet

Sommige dingen zijn misschien lastig en drijven tot wanhoop, maar hoef je niet te accepteren en kun je misschien wel veranderen. Het verhaal Een muur in de school gaat over het verzet van kinderen tegen de segregatie op een school in de Tweede Wereldoorlog. Het laat zien hoe ook kinderen kunnen opkomen voor wat zij belangrijk vinden. Soms kun je in iets groots als een oorlog toch in je eigen omgeving impact maken. Dit kan door in verzet te komen of door, zoals in het sprookje over De boze koning, te verbinden met iets universeels zoals muziek.
NB: de bijbehorende lesbrieven van War Child bieden voor groep 1 t/m 3 leuke doe activiteiten bij het verhaal. Ook voor de groepen 4 t/m 8 heeft War Child mooie lessen ontwikkeld over het omgaan met emoties rondom zware thema’s.

Herdenken en hoop

Soms kunnen we niks meer doen, omdat iets al gebeurd is. Toch kan stilstaan bij dit leed zinvol zijn voor het kunnen omgaan met de zwaarte, het verdriet en wanhoop. De lesbrief van de nationale kinderherdenking biedt handvatten om kinderen een eigen herdenking te laten ontwerpen. Het is nog lang geen 4 mei maar er gebeurt helaas genoeg in de wereld om bij stil te staan. Dus onderzoek met elkaar: hoe herdenk je iets op een goede en passende manier die ook nog eens verbindt?

Vragen bij Wereldleed?

  • Hoe zijn we verbonden met de wereld?
  • Hebben oorlog en natuurrampen ver weg verbinding met ons?
  • Voel je je wel eens machteloos bij het zien van zo veel wereldleed? Zo ja hoe ga je om met het gevoel van machteloosheid?
  • Helpt liefdadigheid (bijvoorbeeld geld of spullen inzamelen) tegen wereldleed?
  • Helpt liefdadigheid jou om om te gaan met wereldleed?
  • Wat is het nut van het herdenken van rampen en oorlogen uit het verleden?

Verhalen Au

Verhalen

De doos van Pandora

Tamar Kopmels (2023). Verhalen vertellen en vragen stellen. Noordhoff. Download hier de PDF.

Goede reis - Toon Tellegen (MB-BB)

Toon Tellegen (2001). Goede reis. In: Misschien wisten zij alles. Singel Uitgeverijen. Download hier de PDF.

 

Een muur in de school (6, 7 en 8)

www.denkboek.nl/verhaal. Download hier de PDF.

 

De boze koning (MB-BB)

Kidzweek in de klas. Download hier de PDF

Lesbrieven

Lesbrief WarChild Oorlog (gr 1-3)

Kidzweek en WarChild. Download hier de PDF.

 

 

Lesbrief WarChild Oorlog (gr 4-6)

Kidzweek en WarChild. Download hier de PDF.

 

Lesbrief WarChild Oorlog (gr 7-7)

Kidzweek en WarChild. Download hier de PDF.

Lesbrief herdenken Nationale kinderherdenking (BB)

Nationale kinderherdenking 4 mei. Download hier de PDF.

 

Wij gebruiken functionele cookies om deze website goed te laten functioneren en analytische cookies om het gebruik van de website te kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.