Invalshoek

Feest

Kwartaal 2

Symbolisch levensbeschouwelijk

Mijn feest, jouw feest, ons feestje?

Zoals bij de andere invalshoeken onderzocht is vieren vaak gericht op het uiten van blijdschap, hechten we aan tradities en staan we tijdens een feest stil bij zaken die we belangrijk vinden. Soms kunnen feesten en tradities ook iets ingewikkelds hebben. Want wat als onze tradities ineens onder een vergrootglas komen te liggen in tijden die veranderen, denk bijvoorbeeld aan de ‘Zwarte Pieten discussie’…? Of wat als er groepen in de samenleving zijn die eigen tradities meenemen en oude tradities niet begrijpen of er geen kennis over hebben? Denk bijvoorbeeld aan het voetballen met kransen tijdens de dodenherdenking op 4 mei. Ieder feest dat een ‘ons’ gevoel geeft zet ook een grens en maakt ons feest, en dus niet jullie feest. Feesten kunnen dus ook, vaak onbedoeld, zorgen voor een scheiding: ons vs jullie, jullie horen bij ons en jullie niet want jullie zijn anders of snappen de traditie niet. Hoe maak je van tradities en feesten een feest voor iedereen? Wat is er nodig voor een inclusief feest? En in hoeverre zijn we in staat om te delen? Deze vragen nodigen ons uit om de morele kant van feest vieren nader te onderzoeken. Deze insteek sluit aan bij de burgerschapsthema’s vrijheid & gelijkheid, diversiteit en wereldperspectieven. 

  • Wereldfeesten: Een goede start om toleranter om te gaan met dat wat je niet kent, is om het simpelweg beter te leren kennen. Het Multiculturele-feestkalender-spel voor de bovenbouw ondersteunt hierbij. De multiculturele feestkalender met het bijbehorende boek Feesten in de klas! kunnen we van harte aanbevelen. Wil je in de onderbouw aan de slag met wereldfeesten dan kunnen we het boek Vier feest met ons van Åsa Gilland van harte aanbevelen. In het boek bezoek je 20 kinderen die allemaal op een heel andere manier leven en feest vieren.
  • Pietendebat: Op heel veel scholen is het Pietendebat geen debat meer en kiezen scholen voor roetveeg-pieten of andere vormen. Op andere scholen leeft het debat nog volop in de wijk of het dorp en daarom in de school. Hieronder een les om het debat op een mooie manier met elkaar te voeren daar waar het lastig is of juist om de geschiedenis van het debat te kennen.

Vragen bij Mijn feest, jouw feest, ons feestje?

  • Heeft iedereen recht op zijn eigen rituelen, tradities en feestdagen?
  • Waarom is het belangrijk dat mensen in Nederland hun eigen rituelen, tradities kunnen vieren? Wat is hiervoor nodig?
  • Hoe belangrijk zijn die vastomlijnde uiterlijkheden eigenlijk van een feest? Kun je ook zonder geld/spullen/uiterlijkheden een feest vieren?
  • Wie bepaalt er wat de traditie is?
  • Kun je ook in je eentje een feest vieren
  • Soberheid en feest gaan niet altijd samen. Veel eten hoort vaak bij feest. Hoe denk jij daarover? Ook als je weet dat ergens anders iemand honger heeft?
  • Waarom is het zinvol om voor of na een feest te vasten? Wat kan dat betekenen?
  • Mag je je vol eten terwijl er elders mensen hongerlijden?
  • Welke grenzen trekt het Sinterklaasfeest tussen wij en zij in Nederland? Herkennen jullie deze grenzen? Over welke scheidslijnen gaat het?
  • Is het mogelijk om een Sinterklaasfeest te bedenken, dat voor iedereen leuk is?
  • Wat is er nodig voor een feest waaraan iedereen mee kan (en wil) doen? Een feest waar iedereen bij hoort (dat inclusief is)?
  • Heb je wel eens iets aan iemand gegeven dat jou ook plezier gaf?
  • Zijn hoop en wensen hetzelfde?
  • Wat wensen mensen als ze ‘verlangen naar een betere wereld’?

Verhalen Feest

Verhalen

De picknick van haas en muis (OB)

Busser & Schröder (2007). Het grote dieren-verhalenboek. Van Holkema & Warendorf. Download hier de PDF.

Pietendebat

Lesactiviteit bij Zwarte Piet (BB)

Vreedzame school. Download hier de PDF

Multiculturele-feestkalender-spel (BB)

Uitleg spel

Download hier de PDF met de uitleg van het spel.

Bijlage 1: Kopie November, December en April van de kalender

Download hier de PDF.

Bijlage 2: Voorleesteksten bij de maanden

Download hier de PDF.

Bijlage 3: Spelkaarten met vragen

Download hier de PDF.

Wij gebruiken functionele cookies om deze website goed te laten functioneren en analytische cookies om het gebruik van de website te kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.