Extra's

Licht

Kwartaal 2

Symbolisch levensbeschouwelijk

Een licht voor mensenrechten

Bij de invalshoek ‘een licht zijn voor een ander’ kijken we vooral hoe kinderen persoonlijk een licht kunnen zijn. Hier gaan we in op de manier waarop je deze insteek vanuit een ‘burgerschapsbril’ kunt bekijken. Er is veel onrecht in de wereld en gelukkig zijn er mensen die een ‘lichtend voorbeeld’ zijn als het gaat het bestrijden van onrecht. Amnesty International heeft zelfs een brandende kaars in haar logo verwerkt. Zij brengen licht in de duisternis van mensenrechtenschending.

Bij deze burgerschapsinsteek vind je verhalen over mensen die zo’n lichtend voorbeeld zijn of waren en opkomen voor mensenrechten. Het verhaal over Urmila Chadhary leest als het verhaal van Assepoester. Urmila was ooit een slavenkind en leidt nu de strijd tegen uitbuiting. (Let op: het is een uitgebreid verhaal dat je over een aantal lessen kunt uitsmeren).

Een andere krachtige vrouw die bekendstaat als ‘de dame met de lamp’ is Florence Nightingale. Heel anders dan Urmila kwam zij uit een rijk gezin. Haar ouders verboden haar om te werken, maar Florence zette door. Zij wilde wél werken en maakte van verpleegster zijn een echt beroep, zodat het werk van vrouwen erkend werd. In een tijd waarin vrouwen veel minder rechten hadden was dat iets heel bijzonders.

Voor de oudere kinderen zet het verhaal van Sint Nicolaas het krijgen van cadeautjes in een ander daglicht. In dit verhaal is hij een voorvechter van mensenrechten. Hij redde twee keer drie mannen uit een donkere kerker.

Iemand die niet mag ontbreken bij dit het thema is Martin Luther King. In het verhaal Licht en schaduw, vechten voor vrijheid lezen we over Rosa Parks en meneer King die strijden voor gelijke rechten voor de zwarte mensen in Amerika. Een mooie manier om in de Sinterklaasmaand aandacht te schenken aan de achtergrond van de black lives matter beweging zonder te vervallen in een polariserende zwarte pieten discussie.

Vragen

  • Wie is voor jou een ‘lichtend voorbeeld’?
  • Wat zijn mensenrechten?
  • Waarom zijn er mensenrechten denk je?
  • Wat vind je daarvan?
  • Hoe zou de wereld eruitzien als we geen mensenrechten hadden?
  • Wat zijn kinderrechten?
  • Wat vind je ervan dat er ook speciale kinderrechten zijn? Wat is daar goed aan? Wat kan er ook een nadeel van zijn?

Interessante bronnen en lessen

Downloads

Wij gebruiken functionele cookies om deze website goed te laten functioneren en analytische cookies om het gebruik van de website te kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.