Invalshoek

Licht

Kwartaal 2

Symbolisch levensbeschouwelijk

Een licht zijn voor een ander

Bij symboliseren gaat het niet alleen om het herkennen en verstaan van symbooltaal. Het is ook belangrijk dat kinderen leren om zichzelf uit te drukken in symbolen. Nodig de kinderen uit om te verkennen hoe zij een ‘licht kunnen zijn’ voor een ander. Wie zijn voor hen lichtpuntjes? En voor wie zijn zij een lichtje? Wat kunnen zij concreet doen en betekenen voor anderen die wel een beetje extra licht kunnen gebruiken? In levensbeschouwelijke verhalen leren kinderen er uitdrukking aan geven. Zo kunnen we samen beleven en vieren dat alle kinderen een licht kunnen zijn voor de wereld. Het verhaal dat bij dit thema aansluit is Licht, een bijzonder kerstverhaal. Zie voor een meer maatschappelijke insteek van deze invalshoek de burgerschapspagina [link naar burgerschap].

Vragen

  • Wat of wie zijn lichtpuntjes voor jou?
  • Voor wie ben jij een lichtpuntje?
  • Wat kun jij doen en betekenen voor anderen die wel een beetje extra licht kunnen gebruiken?
  • Wat maakt jouw leven lichter?
  • Wat kun je doen om het leven van iemand anders een beetje lichter te maken?
  • Hoe is het om een licht te zijn voor een ander?

Verhalen Licht

Humanisme en algemeen

Licht, een bijzonder kerstverhaal (MM-BB)

Karlijn Stoffels (2000). Licht, een bijzonder kerstverhaal. In: De Koning en de Koffieboon. Kwintessens. Download hier de PDF.

Wij gebruiken functionele cookies om deze website goed te laten functioneren en analytische cookies om het gebruik van de website te kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.