Invalshoek

Natuur

Kwartaal 4

Jouw plek in de wereld

Mens en natuur

De mens is een deel van de natuur. We leven in, met, en van de natuur. Maar de mens vindt vaak dat hij boven de natuur staat. Vanuit die opvatting kunnen we in de landbouw en veeteelt de natuur een handje helpen met onze kennis, om zo meer opbrengst of mooiere vruchten te krijgen. Maar het ingrijpen in de natuur heeft ook allerlei (onbedoelde) gevolgen. Als we dat uit het oog verliezen heeft dat grote consequenties voor het leven van de mensen die na ons op de aarde wonen. Denk maar aan de klimaatverandering, de vervuiling van de bodem, water en lucht en de uitputting van fossiele brandstoffen. Het idee van ‘nu zorgdragen voor de wereld van later’ wordt mooi verwoord in het joodse verhaal van De oude man en het boomstekje. Een jongedame die zich sterk maakt en geen blad voor de mond neemt als het om klimaatverandering gaat, is Greta Thunberg. De twee korte kidsweekberichten over haar geven een stem aan de jonge generatie die opkomt voor duurzaam leven.

In het verhaal De spuitbus uit Pluk van de Petteflet zijn kinderen bondgenoten van de natuur, waar volwassenen deze bedreigen. Pluk voelt zich verbonden met de dieren die hij ontmoet in zijn flat en in de directe omgeving. De kakkerlak, de muis en de meeuw. Hij voelt zich verantwoordelijk voor de torteltuin, een stukje wilde natuur. Het is mevrouw Helderder die mens en dier met haar spuitbus bedreigt, en die van de weelderige natuur in de Torteltuin een ordelijk betegeld pleintje wil maken. Dit weerspiegelt mooi verschillende visies op onze omgang met de natuur. Heel actueel! De verhalen Mohammed en de mieren en De huilende kameel gaan in op de respectvolle omgang met de natuur door de profeet Mohammed. Help mijn iglo smelt! en Duurzame oma nodigen ook uit om met kinderen te filosoferen over hergebruik en duurzaam leven.

Vragen bij Mens en natuur

  • Voel jij je deel van de natuur? Waarom wel en waarom niet?
  • Is de mens deel van de natuur? Waarom wel en waarom niet?
  • Hoe zie jij de plek van de mens op de aarde? Vind je de mens beter, volmaakter of belangrijker dan de rest van de natuur? Waarom wel of niet?
  • Is de mens verantwoordelijk voor de natuur? Waarom wel of niet?
  • Heeft de mens een speciale ‘opdracht’ of taak op de aarde denk jij? Zo ja, wat is die dan?
  • Moeten wij de natuur beschermen of moeten we onszelf tegen de natuur beschermen? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Is de natuur gevaarlijk (voor mensen)? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Is de mens gevaarlijk (voor dieren, voor de aarde) voor de natuur? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Moet je (altijd) rekening houden met de gevolgen van wat je doet voor de natuur? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Mag je dieren gevangenhouden, doden of opeten? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Mag je een boom omhakken? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Mag je iemand aanspreken op hoe hij met zijn dier omgaat? Waarom wel en/of waarom niet?
  • Is de mens volgens jou geschapen of ontstaan met een bepaalde bedoeling?

Verhalen Natuur

Islam

De huilende kameel (MB-BB)

Bron: Waarden van Vrede. IGVO. Download hier de PDF.

Mohammed en de mieren (MB-BB)

Uit: Kleur op school, jrg 7, 1 Natuurlijk blz. 26. Download hier de PDF.

Jodendom

De oude man en de boomstek (BB)

Henny van het Hoofd Wij en de Wereld. Uitgever: NIK z.j. Het betreft een bewerking van een gedeelte van een verhaal uit de Talmoed (Ta’niet 23a). Download hier de PDF.

Algemeen

De spuitbus (OB-MB)

Annie M.G. Schmidt (1994) De Spuitbus. Uit: Pluk van de Petteflet, Querido. Download hier de PDF.

Help mijn iglo smelt! (BB)

Natalie Righton & Ton Koene (2010). Help, mijn iglo smelt! Lemniscaat. Download hier de PDF.

Duurzame oma (MB-BB)

Sjoerd Kuyper (2009). Duurzame oma. Hoogland en van Klaveren. Download hier de PDF.

Humanisme

Greta Thunberg (BB)

2 artikelen uit de kidsweek (2021). Download hier de PDF.

Wij gebruiken functionele cookies om deze website goed te laten functioneren en analytische cookies om het gebruik van de website te kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.