Mens en natuur
De mens is een deel van de natuur. We leven in, met, en van de natuur. Maar de mens vindt vaak dat hij boven de natuur staat. Vanuit die opvatting kunnen we in de landbouw en veeteelt de natuur een handje helpen met onze kennis, om zo meer opbrengst of mooiere vruchten te krijgen. Maar het ingrijpen in de natuur heeft ook allerlei (onbedoelde) gevolgen. Als we dat uit het oog verliezen heeft dat grote consequenties voor het leven van de mensen die na ons op de aarde wonen. Denk maar aan de klimaatverandering, de vervuiling van de bodem, water en lucht en de uitputting van fossiele brandstoffen. Het idee van ‘nu zorgdragen voor de wereld van later’ wordt mooi verwoord in het joodse verhaal van De oude man en het boomstekje. Een jongedame die zich sterk maakt en geen blad voor de mond neemt als het om klimaatverandering gaat, is Greta Thunberg. De twee korte kidsweekberichten over haar geven een stem aan de jonge generatie die opkomt voor duurzaam leven.
In het verhaal De spuitbus uit Pluk van de Petteflet zijn kinderen bondgenoten van de natuur, waar volwassenen deze bedreigen. Pluk voelt zich verbonden met de dieren die hij ontmoet in zijn flat en in de directe omgeving. De kakkerlak, de muis en de meeuw. Hij voelt zich verantwoordelijk voor de torteltuin, een stukje wilde natuur. Het is mevrouw Helderder die mens en dier met haar spuitbus bedreigt, en die van de weelderige natuur in de Torteltuin een ordelijk betegeld pleintje wil maken. Dit weerspiegelt mooi verschillende visies op onze omgang met de natuur. Heel actueel! De verhalen Mohammed en de mieren en De huilende kameel gaan in op de respectvolle omgang met de natuur door de profeet Mohammed. Help mijn iglo smelt! en Duurzame oma nodigen ook uit om met kinderen te filosoferen over hergebruik en duurzaam leven.