Invalshoek

Samen

Kwartaal 1

Sociaal
emotioneel

Samen of alleen?

In het verhaal De vissers trekt Jezus een visser, die in zijn eentje aan het ploeteren is, erbij. Hij gebruikt het vangen van vissen als metafoor voor het ‘vissen’ naar mensen. Jezus haalt mensen die het moeilijk hebben erbij en stelt zo een krachtig team samen. Waar lette hij op? Op welke manier vulde zijn team hem aan? En wat had Jezus hun te leren? Het team werd een groep volgelingen die begaan waren met de wereld. Een mooi verhaal om met de kinderen de meerwaarde én de nadelen van ergens bij (gaan) horen te onderzoeken.

Ook in het islamitische verhaal De wederopbouw van de Ka’aba staat het thema Iedereen erbij betrekken centraal. Mohammed mag de heilige steen plaatsen en kiest ervoor om daar alle rivaliserende stammen bij te betrekken. Voor de onderbouw kun je Samen ramadan vieren gebruiken. Het gevoel van ‘samen’ staat hierin centraal. Het is niet erg als dit verhaal aan de orde komt als de ramadan niet in deze periode valt. Omdat de ramadan elk jaar in een andere periode valt, is de verbinding met een specifiek seizoen niet noodzakelijk bij dit feest.

In het boeddhistische verhaal De bron en de stilte gaat het juist over de waarde van alleen zijn. Soms kan het helpen om in je eentje rustig te worden om helderheid te krijgen, bijvoorbeeld over een belangrijke beslissing

Het is mooi als je in je lessen en gesprekken de kinderen de ruimte kunt geven om te ontdekken wat bij hen past en waar zij zich fijn bij voelen: samen zijn of alleen zijn. En ook dat het niet altijd zo zwart-wit is… wat de ene keer fijn is om samen te doen, kan de andere keer fijner zijn om alleen te doen. Voor de bovenbouw gaat het verhaal In het begin was alles samen dieper in op de betekenis van het woord ‘samen’. Voor de onderbouw en middenbouw kun je het prentenboek Er kan nog meer bij gebruiken om deze begrippen te verkennen. Klik hier voor de prentenboekentips.

Vragen

  • Welke dingen doe jij graag samen? En welke alleen? Waarom?
  • Waar hoor jij bij (denk aan familie, gezin, clubjes, etc.)?
  • Wat is er nodig om bij een groep te horen?
  • Bij welke groep(en) zou je wel willen horen, bij welke niet?
  • Wanneer voel/weet je of je erbij hoort?
  • Wanneer is het belangrijk om dingen samen te doen? Wat is de waarde en/of kracht van samen?
  • Wanneer is het belangrijk om dingen alleen te doen? Wat is de waarde en/of kracht van alleen?
  • Kun je leven zonder andere mensen? Waarom wel en waarom niet?
  • Wat is het verschil tussen hoe mensen samenleven en hoe dieren dat doen?
  • Moet je altijd dingen delen met anderen? Mag je iets voor jezelf houden?

Verhalen Samen

Christendom

De vissers (MM-BB)

Karel Eykman (2016). De Vissers. In: Woord voor Woord. Kinderbijbel. De Fontein. Download hier de PDF.

Islam

De wederopbouw van de Ka’ba (BB)

Abdul Wahid van Bommel (2016). De wederopbouw van de Ka’aba. In: De Koran, uitleg voor kinderen. Uitgeverij Parthenon
En Tariq Ramadan (2016). In de voetstappen van de profeet. Uitgeverij Van Gennep. Download hier de PDF.

Samen Ramadan vieren (MM)

Lesmateriaal IGVO. Download hier de pdf.

Boeddhisme

De bron en de stilte (BB)

Bewerking van een boeddhistisch verhaal door Alexandra Bronsveld. Download hier de PDF.

Humanisme en algemeen

Het begin van samen (BB)

Bewerking van een verhaal van Plato door Erik Renkema. Download hier de PDF.

Wij gebruiken functionele cookies om deze website goed te laten functioneren en analytische cookies om het gebruik van de website te kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.