Samen of alleen?
In het verhaal De vissers trekt Jezus een visser, die in zijn eentje aan het ploeteren is, erbij. Hij gebruikt het vangen van vissen als metafoor voor het ‘vissen’ naar mensen. Jezus haalt mensen die het moeilijk hebben erbij en stelt zo een krachtig team samen. Waar lette hij op? Op welke manier vulde zijn team hem aan? En wat had Jezus hun te leren? Het team werd een groep volgelingen die begaan waren met de wereld. Een mooi verhaal om met de kinderen de meerwaarde én de nadelen van ergens bij (gaan) horen te onderzoeken.
Ook in het islamitische verhaal De wederopbouw van de Ka’aba staat het thema Iedereen erbij betrekken centraal. Mohammed mag de heilige steen plaatsen en kiest ervoor om daar alle rivaliserende stammen bij te betrekken. Voor de onderbouw kun je Samen ramadan vieren gebruiken. Het gevoel van ‘samen’ staat hierin centraal. Het is niet erg als dit verhaal aan de orde komt als de ramadan niet in deze periode valt. Omdat de ramadan elk jaar in een andere periode valt, is de verbinding met een specifiek seizoen niet noodzakelijk bij dit feest.
In het boeddhistische verhaal De bron en de stilte gaat het juist over de waarde van alleen zijn. Soms kan het helpen om in je eentje rustig te worden om helderheid te krijgen, bijvoorbeeld over een belangrijke beslissing
Het is mooi als je in je lessen en gesprekken de kinderen de ruimte kunt geven om te ontdekken wat bij hen past en waar zij zich fijn bij voelen: samen zijn of alleen zijn. En ook dat het niet altijd zo zwart-wit is… wat de ene keer fijn is om samen te doen, kan de andere keer fijner zijn om alleen te doen. Voor de bovenbouw gaat het verhaal In het begin was alles samen dieper in op de betekenis van het woord ‘samen’. Voor de onderbouw en middenbouw kun je het prentenboek Er kan nog meer bij gebruiken om deze begrippen te verkennen. Klik hier voor de prentenboekentips.