Invalshoek

Wens

Kwartaal 2

Symbolisch levensbeschouwelijk

Democratisch wensen

Ik laat mijn wens horen

In de andere invalshoeken hebben we gezien dat er van alles te wensen valt. Bij deze invalshoek gaat het over wensen die het samenleven raken. Hoe kun je ervoor zorgen dat die wensen werkelijkheid worden? Hoe kun je je stem laten horen in een democratie?
In een democratie kun je dat doen door gebruik te maken van je inspraak. Dat oefenen we al in het klein op school. Welke wensen heeft jouw klas voor de school en de omgeving van de school? En hoe organiseren jullie de stem van de leerling? In de linkjes hieronder vind je informatie over het opzetten van een participatieproject en een leerlingenraad.
De verhalen Agaat wil hogerop en Ramadanfeest voor mijn klas gaan over ‘democratische’ wensen. Agaat wenst een eerlijk salaris en in Ramadanfeest voor mijn klas wensen Sara, Anisa en Ayse een feest voor de hele klas. Maar hoe pak je dat aan? De verhalen vormen een aanzet om hierover in gesprek te gaan met je leerlingen. Kortom, het thema wens biedt de ultieme mogelijkheid om stil te staan bij thema’s als democratie, macht & inspraak.

Wie is de baas

Voor de jongere kinderen zijn woorden als ‘inspraak’ en ‘je stem laten’ horen nog wat abstract. Met hen kun je samen filosoferen over ‘de baas zijn’. Want wie bepaalt eigenlijk welke wensen in een democratie uit mogen komen? Moet iemand dat bepalen of kunnen we samen de baas zijn? Lees samen het verhaal Ik ben de koning! Ik ben de baas! en filosofeer er op los!

De ultieme wens: de ideale wereld

Zo lang als de mens bestaat, bestaat ook de wens voor een betere wereld. Maar net als bij de andere invalshoeken geldt ook hier dat wensen kunnen verblinden of de realiteit kunnen versimpelen. Filosoferen houden zich al eeuwen bezig met dit denkexperiment omdat het heel mooi blootlegt wat we ingewikkeld vinden aan onze wereld en waar we naar verlangen. Het verhaal en de denkvragen in Een nieuwe wereld, nodigen uit om dit denkexperiment aan te gaan.

Interessante bronnen

  • Participatietool: handige opzet om een wens voor de omgeving van de school handen en voeten te geven met je klas.
  • Leerlingenraad opzetten: deze pagina biedt een informatief filmpje waarin je leerlingen ziet die met elkaar vergaderen en onderaan de pagina vind je een aantal handige links met meer informatie voor het opzetten van een leerlingenraad.

Vragen bij democratisch wensen

  • Heb je een wens voor je klas, de school, het dorp, de stad, het land en de wereld?
  • Hoe kun je je wensen laten horen in een democratie?
  • Heb je wel een gedemonstreerd, meegedaan aan een klassenvergadering of leerlingenraad? Hoe is dat om aan mee te doen?
  • Hoe weet je of je het goede wenst?
  • Wie bepaalt welke wensen uit mogen komen, wie is de baas?
  • Is een wens van een kind, Sinterklaas, de politie en de juf evenveel waard?

Verhalen Wens

Verhalen en lesideeën

Agaat wil hogerop (MB)

Erik Idema & Erik Renkema (2022) Een wereld vol kleuren. Verhalen over diversiteit. Kwintessens Amersfoort. Download hier de PDF.

Ramadanfeest voor mijn klas (BB)

Erik Idema & Erik Renkema (2022) Een wereld vol kleuren. Verhalen over diversiteit. Kwintessens Amersfoort. Download hier de PDF.

Filosoferen

Ik ben de koning! Ik ben de baas! (OB-MB)

Fabien van der Ham (2015). Kan niet bestaat niet. Verhalen en gedichten om mee te filosoferen. Download hier de PDF.

Een nieuwe wereld (BB)

Redactie Leren over levensvragen 2022. Download hier de PDF.

Wij gebruiken functionele cookies om deze website goed te laten functioneren en analytische cookies om het gebruik van de website te kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.