Invalshoek

Wens

Kwartaal 2

Symbolisch levensbeschouwelijk

Wat is wensen?

Voor kinderen is het woord ‘wens’ vaak sterk verbonden met ‘wat wil je hebben’. Zeker rond Sinterklaas worden kinderen – stevig aangemoedigd door de commercie- gek (gemaakt) door vragen als: Wat zou ik willen hebben? Wat krijg ik? Worden mijn wensen vervuld?

Bij levensbeschouwelijk leren willen we verder kijken dan wensen over ‘wat je zou willen hebben’. We onderzoeken met de kinderen ook andere wensen: Hoe zou je willen dat het was? Bijvoorbeeld: altijd mooi weer. Of: Hoe zou je willen dat het niet was? Bijvoorbeeld: nooit meer mijn kamer hoeven opruimen. Wat zou je graag willen kunnen?

Het startverhaal over Koning Midas steekt de draak met materiële wensen. Deze koning ontdekt op een confronterende manier dat geld niet gelukkig maakt. Een cadeau van God voor Salomo gaat over wat het meest waardevolle zou kunnen zijn, als je één ding zou mogen krijgen.

De vraag ‘wat wens je’ gaat niet alleen over ‘wat wil je hebben’, maar ook over: Wat is jouw droom? Wat zou je willen veranderen, wat zou je willen doen, willen kunnen, willen meemaken? Wat is je verlangen? Het verhaal Wachten op matroos gaat over verlangen. In het islamitische verhaal De profeet Yoenoes gaat het over het verlangen van de profeet dat de mensen luisteren naar zijn verhalen. In De Klaagmuur kun je met de kinderen ontdekken hoe je dingen waarover je klaagt, om kunt zetten in wensen.

Vragen

  • Wat is jouw wens? Wat zou je willen veranderen, wat zou je willen doen, willen meemaken of hebben? Waarom?
  • Wat zou je wensen als je alles mag wensen wat je maar wilt?
  • Geloof je erin dat je soms ‘een wens mag doen’? Bijvoorbeeld als je een vallende ster ziet, bij een wensput, als je tussen twee jongens/meisjes inzit. Gaat zo’n wens dan (eerder) in vervulling?
  • Hebben ‘rijke’ mensen minder wensen dan ‘arme’ mensen? Waarom wel of niet?
  • Mag je altijd iets blijven wensen, ook al heb je al heel veel? Waarom wel of niet?
  • Wat is er nodig om een wens in vervulling te laten gaan? Moet je daar altijd iets (goeds) voor doen, of wordt je wens soms ook zomaar vervuld?
  • Kun je je eigen wensen in vervulling laten gaan? Welke dingen wel en welke niet? Hoe is dat?
  • Hoe zou het zijn als elke wens in vervulling zou gaan?
  • Zijn er wensen die maar beter niet uit kunnen komen?
  • Mag iedereen elke wens hebben die hij wil?

Verhalen Wens

Startverhaal

Koning Midas (OB-MB)

Koning Midas, Hemel en Aarde (jrg 16, 2 2016) afl Goud. Onderbouwversie. Download hier de PDF.

Koning Midas wenst (MB-BB)

Imme Dros (2006). De wens van Koning Midas. In: Griekse Mythen, met prenten van Harrie Geelen, Querido Amsterdam/ p. 292-295. Download hier de PDF.

Islam

Yoenes (OB-MB)

De bronnen – Koran en Hadith – bovenbouw les 3b. Download hier de PDF.

Yoenoes de visman (MB-BB)

Petra van Helden (2017 ). Yoenoes de visman. In: Kinderen van Adam, verhalen uit de Koran Ploegsma.  Download hier de PDF.

Jodendom

Een cadeau van God van Salomo (OB-MB)

Bara van Pelt en Anja A. de Fluiter (1997). Een Cadeau van God van Salomo. In: Om te beginnen, bijbel voor jonge kinderen. NZV Hilversum Download hier de PDF.

De klaagmuur (MB-BB)

Hemel en aarde. (jrg 6, 2 2006 ) Afl. Wens Les 4 bovenbouw. Download hier de PDF.

Humanisme en algemeen

Wachten op matroos (OB-MB)

Ingrid Godon (2001). Wachten op Matroos, met tekeningen van Andre Sollie. Querido Amsterdam. Download hier de PDF.

Wij gebruiken functionele cookies om deze website goed te laten functioneren en analytische cookies om het gebruik van de website te kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.