Reviews en voorbeeldprojecten

“De kinderen die niets van Allah weten, kunnen daar iets van leren en de kinderen die niets van God weten, kunnen daarover leren.” – Leerling

“Wanneer een kind voelt “ik mag er zijn” en zich aangesproken voelt in zijn/haar eigen identiteit, kan het groeien.” – Vakleerkracht vormingsonderwijs

“De kinderen van groep 3 mogen een eigen wens bedenken. Sommige kinderen willen rijk zijn, zodat ze speelgoed kunnen kopen. Maar één leerling zegt: ‘Ik wil rijk zijn, zodat ik geld kan geven aan de arme mensen’. Als leerlingen hun nek durven uitsteken, denk ik dat we goed bezig zijn.” – Directeur

“Ik heb het meest geleerd van de islam, want daar wist ik bijna niks van.” – Leerling

“Het zijn rijke thema’s die alle kinderen aangaan. Ze leren dat je veel samen hebt, terwijl je dingen verschillend kunt zien.” – Groepsleerkracht

“We praten er vaak over door met onze eigen juf.” – leerling

“Ik moest er erg aan wennen, maar nu wil ik alleen nog maar op deze manier vormingsonderwijs geven.” – Vakleerkracht vormingsonderwijs

Lees ook het artikel hier over de ervaringen van een vakleerkracht.

Voorbeeldprojecten

Er zijn verschillende samenwerkingsvormen in het land die ieder op een eigen manier invulling geven aan Leren over Levensvragen:

Leren Leven Stichting Aves (Noordoostpolder):

  • Hier werken de vakleerkrachten in een carrouselvorm. Vakleerkrachten van drie denominaties verzorgen ieder 2 of 3 lessen binnen hetzelfde thema. De klas blijft bij elkaar en de groepsleerkracht is actief en ondersteunend aanwezig.
  • De groepsleerkrachten verzorgen de start- en slotlessen en werken daarnaast met de verhalen van deze website.
  • In de bovenbouw worden soms gastlessen vanuit de andere denominaties verzorgd.
  • Betrokken stromingen: protestants-christelijk, katholiek, humanistisch en islamitisch.
  • Gestart in 2015.
  • Aantal deelnemende scholen in 2021: zeven openbare scholen en vijf samenwerkingsscholen.
  • Groep 3 t/m 8.
  • Contactpersonen: Lara Schout (l.schout@pcgvo.nl) en Alexandra Bronsveld (a.bronsveld@aves.nl)

Twee artikelen over dit project vind je hier en hier.

Wold Wereldkids Basisschool ’t Wold (Zeewolde)

  • Hier werken twee van de zeven denominaties met elkaar samen. Wold Wereldkids is nog volop in ontwikkeling en wil op termijn uitbreiden naar een aanbod met meer (waarschijnlijk vier) denominaties.
  • Er zijn drie themablokken van elk twaalf lessen waarin alle groepen zes lessen humanistisch vormingsonderwijs en zes lessen protestants-christelijk vormingsonderwijs krijgen.
  • De klas blijft bij elkaar en de groepsleerkracht is actief ondersteunend aanwezig.
  • De Kanjertraining-lessen van de groepsleerkracht worden vanuit hetzelfde thema gegeven.
  • Gestart in 2020
  • Groep 1 t/m 8
  • Contactpersonen: Lara Schout (l.schout@pcgvo.nl) en Tamar Kopmels (tkopmels@vosabb.nl)

Duurzaam wereldburgerschap (werktitel) Stichting STEV (regio Eemland) (pilot):

  • Hier werken vier denominaties met elkaar samen. De klas blijft bij elkaar. De groepsleerkracht is actief en ondersteunend aanwezig. Halverwege het thema wisselen de kinderen van denominatie. De groepsleerkracht maakt de verbinding met wereldburgerschap.
  • De startles en de dialoogles aan het eind van een thema worden door verzorgd door de vakleerkrachten en de groepsleerkracht samen.
  • Betrokken stromingen: protestants-christelijk, humanistisch, islamitisch, boeddhistisch.
  • Gestart in 2021.
  • Aantal deelnemende scholen in 2021: vier openbare scholen.
  • Groep 3 t/m 8 (wisselend per school).
  • Contactpersonen: Irma Visser (i.visser@pcgvo.nl) en Tamar Kopmels (tkopmels@vosabb.nl)

Wij gebruiken functionele cookies om deze website goed te laten functioneren en analytische cookies om het gebruik van de website te kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.